U bent hier: Vermijd afval » Voedselverspilling

Tips tegen voedselverspilling

Jaarlijks gaat in de wereld 1,3 miljard ton voedsel verloren. Dat is 1/3 van de totale voedselproductie, en dat terwijl miljoenen mensen verhongeren. In elke stap van de voedselketen gaat eten verloren: van op het veld tot in onze ijskast. Dit is een gigantisch probleem met gevolgen voor de economie, het klimaat en de samenleving, zowel wereldwijd als in ons eigen land. Met zijn allen kunnen we hieraan iets doen, zelfs als consument. Voedselverspilling thuis is namelijk heel eenvoudig te voorkomen. Door precies te kopen wat je nodig hebt, op maat te koken en slim te bewaren voorkom je dat je eten moet weggooien. Dat is beter voor het milieu én je portemonnee.


Hierbij delen we enkele interessante tips:

  • Check je voorraad en organiseer je koel- en voorraadkast: Wat heb je nog in huis? Wat moet als eerste op? Zet restjes eten en aangebroken verpakkingen op een vaste plek in je koelkast en kast, zo zie je snel wat als eerste op moet. Plaats nieuw aangekochte producten achter de oude. Zo ben je zeker dat je steeds de oudste producten eerst verbruikt. Maak een planning en boodschappenlijstje. 
  • Maak een weekmenu, dat maakt het boodschappenlijstje gemakkelijker en voorkomt dat je te veel koopt. Met een boodschappenlijstje doe je minder snel impulsaankopen. Dit zorgt er ook voor dat je minder moet weggooien omdat je het niet op tijd op krijgt. Uit onderzoek blijkt dat mensen die altijd een boodschappenlijstje maken, op papier of met een app, tot wel 9 kilo voedsel van de afvalbak kunnen redden. 
  • Kook op maat: Zorg dat je weet hoeveel je nodig hebt en kook op maat. Vooral bij pasta, rijst en couscous is het slim om de porties af te wegen. Deze producten zetten namelijk uit tijdens het koken. Rijst wordt ongeveer 2,5 keer groter en pasta 2 keer zo groot. Hiervan kook je al snel te veel. 
  • Bewaar eten op de goede plek en een correcte manier: Door eten correct te bewaren blijft het langer goed en dan hoeft je minder snel iets weg te gooien. Bepaalde groente en fruit blijven langer goed in de groentelade in je koelkast, en andere juist buiten de koelkast. Plaats groenten en fruit niet samen in de koelkast. Sommige vruchten kunnen groenten sneller doen rijpen en rotten. Brood kun je het beste bewaren in de zak, in een afgesloten trommel. De ideale temperatuur voor je koelkast is 4°C. Eten bederft dan minder snel en bacteriën groeien nauwelijks. Controleer ook regelmatig de houdbaarheidsdatum.
  • Wees een creatieve kok: Heb je restjes eten in huis? Wees dan creatief. Durf los te komen van recepten: pas ze aan om ingrediënten die je in huis hebt te verwerken of beperk het aantal verschillende bestanddelen zodat erna niet een berg aangesneden of geopende producten overblijven. Verwerk etensresten in nieuwe gerechten zoals een quiche of een groentenpuree. Leer welke producten je gemakkelijk kan combineren en experimenteer met restjes. Plan ook een restjesdag. Er zijn ook heel wat kookboeken die focussen op koken met restjes beschikbaar. En heb je een portie over, vries deze dan zeker in!

Meer tips vind je op www.voedselverlies.be.

VOEDSELVERSPILLING IN CIJFERS